Spotřebitelské půjčky zlevňují

03.06.2015 12:50

Spotřebitelské půjčky zlevňují. Konkurence přitvrzuje, banky se přetahují o klienty

Olga Skalková

3. 6. 2015 00:00 (aktualizováno 10:39)

  • Konkurence přitvrzuje a banky se snaží zachytit větší zájem lidí nakupovat na dluh.
  • Objem spotřebitelských úvěrů je letos i díky nižším úrokům rekordní - za první čtyři měsíce roku činil přes 25 miliard korun.
  • Na zlevnění banky neprodělávají. Rozdíl v sazbách, za které si klienti u nich peníze ukládají a za které si naopak půjčují, je v případě spotřebitelských půjček největší ze všech typů úvěrů.
Jen od začátku roku klesla průměrná sazba, za kterou domácnosti získávají spotřebitelské úvěry, o víc než jeden procentní bod - ilustrační foto.
Jen od začátku roku klesla průměrná sazba, za kterou domácnosti získávají spotřebitelské úvěry, o víc než jeden procentní bod - ilustrační foto.
autor: archiv HN - David Raub

V Česku se zlevňují úvěry. Při jednání s bankami to lidé pociťují už nejen u hypoték, ale i u půjček na nákupy. Jen od začátku roku klesla průměrná sazba, za kterou domácnosti získávají spotřebitelské úvěry, o víc než jeden procentní bod. A v dubnu se dokonce průměrné sazby poprvé od konce roku 2007, kdy do Česka vstoupila krize, dostaly pod 13 procent.

Za zlevňováním je podle všeho sílící konkurence mezi bankami a splátkovými firmami a snaha bank víc rozhýbat spotřebitelské půjčky. Na vkladech leží skoro tři biliony korun - z toho přes 60 procent patří domácnostem. Ekonomika roste a snižuje se nezaměstnanost, což peněžním domům umožňuje víc půjčovat.

 

 

Lidé jsou navíc letos ochotnější nakupovat na dluh. Od ledna do dubna se na spotřebitelských úvěrech bankám podařilo rozpůjčovat přes 25 miliard korun. Za první čtyři měsíce roku jde o historicky nejvyšší číslo.

Podle analytiků zlevňování půjček nahrává to, že tuzemští bankéři ztrácejí obavy z velkého rizika nesplácených úvěrů, které je provázely od krize. "Velká část bankovního trhu v posledních dvou čtvrtletích uvolňovala úvěrové standardy pro spotřebitelské úvěry. To se promítlo do snížení průměrných úroků," říká k letošnímu vývoji Jakub Seidler, hlavní analytik ING Bank. "Ze situace ale těží klienti, u kterých banky mají větší jistotu, že budou dobře splácet. Rizikovějším zájemcům vyšší úroky stále zůstávají," dodává.

Menší riziko pro banky

Na zlevnění přitom banky neprodělávají. Rozdíl v sazbách, za které si klienti u nich peníze ukládají a za které si naopak půjčují, je v případě spotřebitelských úvěrů největší ze všech typů úvěrů. Na konci prvního čtvrtletí to bylo 12,67 procenta. Úroky i na nejlépe úročených spořicích účtech jsou nyní těsně nad jedním procentem ročně, zatímco ještě před pár lety je klientům banky zhodnocovaly zhruba 3,5 procenta ročně.

 

Klesá také riziko, že bance se úvěr nevrátí a bude ho muset odepsat ze svého zisku. Ukazuje to statistika ČNB, která sleduje nesplácené úvěry déle než 90 dní. Podíl nesplácených spotřebitelských úvěrů na celkovém portfoliu sektoru byl ke konci dubna 11,7 procenta, což je nejméně za poslední tři roky.

Zavedené peněžní domy navíc musí o klienty víc bojovat s mladými bankami jako Air Bank, mBank, Equa nebo Zuno. Právě ty šly už před delší dobou s úroky dolů, protože vklady nabraly dráž než velké banky a potřebují je rychleji rozpůjčovat. Konkurenci přitvrzují splátkové firmy, zejména největší z nich Cetelem. Ta se teď mění na banku a už dala najevo, že ve spotřebitelských úvěrech chce dál růst.

Příznivý trend banky potvrzují, ale s dovětkem, že ho nepocítí všichni zájemci. "Na trhu se poskytují spotřebitelské úvěry se sazbami blížícími se hranici dražších hypoték i úvěry se sazbou okolo 20 procent. Důvodem je vysoký rozptyl sazeb, který musí zohlednit rozdíly v bonitě klientů, výši půjčované částky nebo délku splatnosti úvěru," říká mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Obecně platí, že banky jsou ochotnější dát nižší úrok, když si klient od nich půjčí víc a na delší dobu, protože jim celkově víc zaplatí na úrocích.

 

"V Komerční bance nyní lze běžně spotřebitelský úvěr získat v rozmezí 7,9 až 13 procent," tvrdí Zúbek.

Obdobně se vyslovila Česká spořitelna, která je s 35procentním podílem největším hráčem na poli spotřebitelských půjček a tím pádem nejvíce ovlivňuje vývoj průměrných sazeb.

"Plošně jsme sazby nesnížili. Jsme ale nyní detailnější ve schvalovacím procesu a dokážeme individuálně lépe ohodnotit klientovu schopnost půjčku splácet a promítnout to do úrokové sazby," říká Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny.

Úroky půjdou ještě níž

Zlevňování spotřebitelských úvěrů přitom zřejmě bude pokračovat i nadále. Ukazuje to například rozhodnutí UniCredit Bank. "Od května jsme snížili minimální sazbu o tři procentní body na 3,9 procenta," říká mluvčí banky Petr Plocek. Za minimální úrok se sice spotřebitelské úvěry dávají jen zřídka, ale i tak je to důkaz, že se půjčky zlevňují.

Přitvrzující konkurence je vidět i na agresivnějším marketingu. Například mBank ve své televizní reklamě s režisérem Zdeňkem Troškou používá i větu "nenechám se okrádat ani trošku". Za výrok, který konkurence označila za neetický, sklidila kritiku bankovní asociace. Televizní reklamu slíbila stáhnout, ale zatím běží dál. V tiskové a internetové reklamě už používá slovo "obírat".

null

zdroj: www.ihned.cz