Jedna banka už nestačí víc než polovině Čechů

05.07.2015 19:54

PORADNA: Jedna banka už nestačí víc než polovině Čechů

Běžný účet u jedné banky, spořicí účet u druhé a hypotéku u třetí? Mezi Čechy žádná výjimka. Každý čtvrtý člověk, který má víc než jeden finanční produkt, je spravuje u třech a více bank. Vyplývá to z průzkumu Zlaté koruny realizovaného společností Ipsos.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

FOTO: Jan Handrejch, Právo

  pátek 3. července 2015, 9:00 

Jen minorita lidí má dnes jediný nebo vůbec žádný finanční produkt. Podle průzkumu je to málo přes desetinu. A pokud bychom z výsledků tuto skupinu odečetli, s jednou bankou si nevystačí přes 60 procent klientů.

"S kolika bankami mluvíš, tolikrát jsi vysokoškolákem, dalo by se s trochou nadsázky říct. Podle průzkumu totiž s více finančními domy najednou koketují především vzdělanější lidé s čistým měsíčním příjmem nad 20 tisíc korun. Když hledají nejlepší služby, evidentně je nenacházejí pod jedinou značkou," uvedl k výsledkům Pavel Doležal, ředitel Zlaté koruny.

Jednoduchá obsluha přes internet

Udržovat vztahy s několika bankami zároveň je o poznání jednodušší než dříve - díky internetu. Roste také ochota lidí si produkt na webu banky přímo sjednat. Podle průzkumu nemá ostych před elektronickou objednávkou více než polovina dotazovaných.

O poznání obezřetnější jsou ale ve chvíli, kdy by pro uzavření smlouvy elektronicky měli využít třetí stranu. Přes "cizí" web by si produkt objednal jen každý desátý klient, o něco lépe jsou na tom "cizí" mobilní aplikace se 17 procenty. Čísla jsou přibližně stejná pro nabídku bank i pojišťoven.

Penzijní připojištění a stavební spoření už netáhnou

Při dotazu na plánované sjednání produktů v blízké budoucnosti se situace příliš neliší od průzkumů Zlaté koruny v minulých letech. Stále vedou produkty jako je cestovní pojištění (13 procent) nebo spořicí účet (12 procent). Zajímavý je ale propad zájmu například u doplňkového penzijního spoření, dřívějšího penzijního připojištění. Zatímco před dvěma lety, na startu reformy, se jím nově chtěla na penzi zajistit desetina dotazovaných, loni a letos je stav setrvale nízký - pět procent.

Poměrně citelně se také propadl zájem o nové smlouvy ze stavebního spoření o dva procentní body na sedm procent. Za poklesem ale nehledejme jenom minulé omezení státních zvýhodnění. Dnešní doba nízkých úrokových sazeb stlačila na minimum (alespoň krátkodobou) cenu konkurenčních hypoték. Tomu napovídá i procentní bod, o který vzrostl zájem o uzavření hypotéky. Aktuálně o ní uvažuje osm procent respondentů.

"Obavy pojišťoven o budoucnost životního pojištění po zákonných změnách z konce roku průzkum odráží jen v omezené míře. Zájem o něj teď má sedm místo někdejších osmi procent lidí. Stejného podílu ale životní pojištění dosahovalo před dvěma, resp. třemi lety. Dost možná většímu poklesu brání právě rostoucí zájem o hypotéky, které takovou komplexní pojistkou bývají doprovázené," doplnil Pavel Doležal.

Průzkum byl zpracován pro letošní ročník soutěže Zlatá koruna. Není bez zajímavosti, že právě v této soutěži jsou produkty posuzovány jednotlivě  nehledě na jejich firemní příslušnost. Jak dokládají výsledky průzkumu, víc než polovina lidí se na jedinou značku dávno neomezuje a výhodné nabídky čerpá od několika finančních domů zároveň.

Průzkum ke sjednání produktů naleznete zde.


Michal Kebort, analytik Zlaté koruny

zdroj: www.novinky.cz