Co je CashbackPři nákupu nad 300 korun si může zákazník na pokladně obchodu, v restauraci nebo například na čerpací stanici ze své platební karty vybrat dalších až 1 500 korun v hotovosti. Za službu, která u nás byla představena na podzim 2006, se zpravidla nic neplatí |
Od té doby přibylo bank i obchodníků, kteří tuto službu zákazníkům nabízejí. Výběr hotovosti už zdaleka neumožňují jen potravinářské řetězce, ale například i restaurace s rychlým občerstvením, lékárny, prodejny oděvů, síť drogerií nebo čerpacích stanic. Z pohledu na statistiky je však zřejmé, že cashback žádné terno není. Počet i objem transakcí sice rok od roku rostou, stále však jasně vede výběr hotovosti z bankomatů.
Důvod? Lidé mají i přes nálepky s logem služby na dveřích obchodů stále malé povědomí o tom, kde cashback funguje, a ještě si na něj úplně nezvykli. A v obchodě se pak může stát, že pokladní neví, jak hotovost vydat. „Cashback není nijak zásadně platebními systémy MasterCard a Visa promován,“ vysvětluje ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.
Cashback je hlavně pro místa bez bankomatů
Obě karetní společnosti přiznávají, že se reklamě na cashback příliš nevěnovaly. „Chtěli bychom víc vysvětlit pokladním a obchodníkům, jak s cashbackem pracovat,“ plánuje ředitel společnosti MasterCard pro ČR Miroslav Lukeš. „Nikdy neproběhla celostátní kampaň,“ přidává se Marcel Gajdoš, šéf české Visy. „Chceme se k tomu vrátit, je to jedna ze služeb, kterou bychom chtěli dál rozvíjet,“ doplňuje.
Zdroj blízký karetním firmám však dodává, že oficiálně sice propagovat cashback chtějí, zároveň však mají spoustu jiných priorit, jako jsou bezkontaktní, mobilní a digitální platby, využití karet v dopravě apod. A hotovost je tedy pro ně hlavním konkurentem.
Navíc s rostoucím počtem vydaných bezkontaktních karet a terminálů, které je umějí přečíst, si lidé zvykají platit bezhotovostně i menší částky, což zájem o službu dál podlamuje. „Cashback má svoje opodstatnění zejména v zemích a regionech s nízkou penetrací platebních terminálů a bankomatů,“ míní mluvčí České spořitelny Marek Pšeničný.
To potvrzuje i Lenka Svobodová, mluvčí společnosti Čepro provozující síť benzinek EuroOil. „Důvodem využívání služby je pozice našich čerpacích stanic, naprostá většina našich provozoven se nachází v regionech dále od hlavních silničních tahů, kde často malé obchody berou jen hotovost a kde je méně příležitostí využít bankomat,“ vysvětluje.
Jak Češi dostávají peníze
Počet transakcí | Objem transakcí (v mil. Kč) | Průměrný výběr (v Kč) | |
2009 | 105 419 | 115,98 | 1100 |
2010 | 245 122 | 290,44 | 1185 |
2011 | 365 925 | 429,31 | 1173 |
2012 | 480 452 | 555,88 | 1157 |
2013 | 593 179 | 674,62 | 1137 |
Počet transakcí | Objem transakcí (v mil. Kč) | Průměrný výběr (v Kč) | |
2009 | 166 703 439 | 610 956,30 | 3665 |
2010 | 168 344 160 | 619 490,74 | 3680 |
2011 | 174 271 751 | 644 452,76 | 3698 |
2012 | 179 521 237 | 654 748,19 | 3647 |
2013 | 182 469 036 | 664 252,22 | 3640 |