Cash back

24.10.2014 08:25

Češi mohou už osm let vybírat hotovost u pokladny. Ale nedělají to

  5:01
  •  
  •  
  •  
  •  
Češi si mohou díky službě cashback už osm let vybírat z platební karty peníze přímo v obchodě. Ačkoliv výběrů hotovosti v obchodech přibývá, služba zůstává stále jako doplňková. Karetní společnosti přiznávají, že cashback dostatečně nepropagovaly, jejich prioritou jsou totiž bezhotovostní platby.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

 

Co je Cashback

Při nákupu nad 300 korun si může zákazník na pokladně obchodu, v restauraci nebo například na čerpací stanici ze své platební karty vybrat dalších až 1 500 korun v hotovosti. Za službu, která u nás byla představena na podzim 2006, se zpravidla nic neplatí

Od té doby přibylo bank i obchodníků, kteří tuto službu zákazníkům nabízejí. Výběr hotovosti už zdaleka neumožňují jen potravinářské řetězce, ale například i restaurace s rychlým občerstvením, lékárny, prodejny oděvů, síť drogerií nebo čerpacích stanic. Z pohledu na statistiky je však zřejmé, že cashback žádné terno není. Počet i objem transakcí sice rok od roku rostou, stále však jasně vede výběr hotovosti z bankomatů.

Důvod? Lidé mají i přes nálepky s logem služby na dveřích obchodů stále malé povědomí o tom, kde cashback funguje, a ještě si na něj úplně nezvykli. A v obchodě se pak může stát, že pokladní neví, jak hotovost vydat. „Cashback není nijak zásadně platebními systémy MasterCard a Visa promován,“ vysvětluje ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.

Cashback je hlavně pro místa bez bankomatů

Obě karetní společnosti přiznávají, že se reklamě na cashback příliš nevěnovaly. „Chtěli bychom víc vysvětlit pokladním a obchodníkům, jak s cashbackem pracovat,“ plánuje ředitel společnosti MasterCard pro ČR Miroslav Lukeš. „Nikdy neproběhla celostátní kampaň,“ přidává se Marcel Gajdoš, šéf české Visy. „Chceme se k tomu vrátit, je to jedna ze služeb, kterou bychom chtěli dál rozvíjet,“ doplňuje.

Zdroj blízký karetním firmám však dodává, že oficiálně sice propagovat cashback chtějí, zároveň však mají spoustu jiných priorit, jako jsou bezkontaktní, mobilní a digitální platby, využití karet v dopravě apod. A hotovost je tedy pro ně hlavním konkurentem.

Navíc s rostoucím počtem vydaných bezkontaktních karet a terminálů, které je umějí přečíst, si lidé zvykají platit bezhotovostně i menší částky, což zájem o službu dál podlamuje. „Cashback má svoje opodstatnění zejména v zemích a regionech s nízkou penetrací platebních terminálů a bankomatů,“ míní mluvčí České spořitelny Marek Pšeničný.

To potvrzuje i Lenka Svobodová, mluvčí společnosti Čepro provozující síť benzinek EuroOil. „Důvodem využívání služby je pozice našich čerpacích stanic, naprostá většina našich provozoven se nachází v regionech dále od hlavních silničních tahů, kde často malé obchody berou jen hotovost a kde je méně příležitostí využít bankomat,“ vysvětluje. 

Jak Češi dostávají peníze

Cashback
  Počet transakcí Objem transakcí (v mil. Kč) Průměrný výběr (v Kč)
2009 105 419 115,98 1100
2010 245 122 290,44 1185
2011 365 925 429,31 1173
2012 480 452 555,88 1157
2013 593 179 674,62 1137
Výběry z bankomatů
  Počet transakcí Objem transakcí (v mil. Kč) Průměrný výběr (v Kč)
2009 166 703 439 610 956,30 3665
2010 168 344 160 619 490,74 3680
2011 174 271 751 644 452,76 3698
2012 179 521 237 654 748,19 3647
2013 182 469 036 664 252,22 3640

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/cashback-vyber-hotovosti-se-nevyrovna-bankomatum-fsc-/ekonomika.aspx?c=A141023_215303_ekonomika_aba