Běžné účty a poplatky

10.11.2014 20:21

Běžné účty zlevňují, nabídky se ale liší

Na nulové poplatky klienti slyší. Není tedy divu, že mnohé banky se tomu snaží přizpůsobit a počet placených služeb redukují na minimum. Jsou ale i takové, u kterých klient platí téměř za všechno. Stejné služby tak u jedné banky můžete mít zdarma, u jiné i za 187 korun.

Nabídku běžných účtů pečlivě porovnejte.


  středa 5. listopadu 2014, 11:49 

Prakticky každý klient je se svou bankou v kontaktu několikrát do měsíce, a to jak prostřednictvím příchozích či odchozích plateb, tak prostřednictvím výběrů z bankomatu či plateb u obchodníka.

Mnohé banky si pochopitelně za většinu služeb účtují poplatky. Abyste zaplatili co nejméně, je vhodné si nabídky bank porovnat. Některé vám totiž každou transakci naúčtují, jiné vybrané služby zahrnou do měsíčního poplatku a další vám nebudou počítat nic.

Pro názornou představu, s čím se může běžný klient u bank setkat, redakce připravila modelový příklad klienta a požádala banky o zaslání konkrétní nabídky běžného účtu včetně všech poplatků, které si za jednotlivé transakce budou účtovat.

Modelový klient

  • Měsíčně mu na účet přijde 19 300 korun.
  • K účtu má sjednanou jednu bezkontaktní debetní kartu a používá internetové bankovnictví.
  • U účtu má nastaveny SMS pro potvrzení příchozích plateb - v průměru dvě měsíčně.
  • Na účtu má nastavena dvě inkasa a tři trvalé příkazy.
  • Každý měsíc provede přes internetové bankovnictví v průměru tři jednorázové příkazy k úhradě.
  • Měsíčně vybere čtyřikrát z bankomatu své banky a jednou z bankomatu cizí banky.
  • Bezhotovostně zaplatí kartou v průměru pět tisíc korun.

Vedení účtu zdarma i za poplatek

U více než poloviny bank mají klienti účet vedený zdarma. U ostatních se připravte na poplatek od 26 korun do 69 korun.

Modelový klient: nabídka běžných účtů
Banka
Běžný účet
Celkem za účet včetně transakcí
(za měsíc)
Air Bank
Malý tarif
vedení účtu: zdarma
celkem: 27 Kč
- 2 Kč za 2 SMS
- 25 Kč za výběr z bankomatu
cizí banky (1)
Česká
spořitelna
Osobní účet ČS II
vedení účtu:
69 Kč
celkem: 152 Kč
- 69 Kč za vedení účtu
- 29 Kč za balíček odchozích plateb
- 10 Kč za výběry z bankomatu
vlastní banky (2 výběry v ceně účtu)
- 40 Kč za výběr z bankomatu cizí
banky
- 4 Kč za 2 SMS
ČSOB
ČSOB Konto
vedení účtu:
55 Kč
celkem: 130 Kč
- 55 Kč za vedení účtu
- 12 Kč za 2 inkasa
- 9 Kč za 3 trvalé příkazy
- 3 Kč za 3 jednorázové příkazy
přes IB
- 12 Kč za 4 výběry z bankomatu
vlastní banky
- 35 Kč za výběr z bankomatu cizí
banky
- 4 Kč za 2 SMS
Equa banka
Běžný účet
vedení účtu: zdarma
celkem: 3 Kč (za 2 SMS)
Era
Osobní účet
vedení účtu:
26 Kč
celkem: 120 Kč
- 26 Kč za vedení účtu
- 10 Kč za bezkontaktní debetní kartu
- 6 Kč za 2 SMS
- 16 Kč za 2 inkasa
- 6 Kč za 3 trvalé příkazy
- 6 Kč za 3 jednorázové příkazy
- 20 Kč za 4 výběry z vlastního
bankomatu
- 30 Kč za výběr z bankomatu cizí
banky
Fio banka
Fio osobní účet
vedení účtu: zdarma
celkem: 4,80 Kč (za 2 SMS)
GE Money
Bank
Genius Free & Flexi
vedení účtu: zdarma
celkem: 40 Kč (za výběr z bankomatu
cizí banky)
Komerční
banka
MůjÚčet
vedení účtu:
68 Kč
celkem: 187 Kč nebo 151 Kč
- 68 Kč za vedení účtu
- 39 Kč za balíček odchozích plateb
- 36 Kč za 4 výběry z bankomatu
vlastní banky nebo výběry zdarma při konceptu Moje odměny (2)
- 39 Kč za výběr z bankomatu cizí
banky
- 5 Kč za 2 SMS
 LBBW Bank
Konto 5 za 50
vedení účtu:
50 Kč
celkem: 94 Kč (3)
- 50 Kč za vedení účtu
- 39 Kč za 5 výběrů z bankomatu
- 5 Kč za 2 SMS
Raiffeisenbank
eKonto Smart
vedení účtu: zdarma
celkem: 8 Kč (za 2 SMS)
Sberbank
Fér konto Plus
vedení účtu:
53 Kč
celkem: 83 Kč
- 53 Kč za vedení účtu
- 10 Kč za 3 trvalé příkazy
- 5 Kč za 2 inkasa
- 10 Kč za 4 výběry z bankomatu
vlastní banky
- 5 Kč za 2 SMS
UniCredit
Bank
U konto
vedení účtu: zdarma
celkem: 3,80 Kč (za 2 SMS)
Zuno
Účet Plus
vedení účtu: zdarma
Celkem: 0 Kč nebo 18 Kč (4)
Zdroj: nabídka bank; Poznámky: (1) klient má možnost vybrat u Sazky za 10 Kč; (2) podmínkou pro všechny 4 výběry zdarma jsou 4 platby kartou u obchodníka: 1 platba kartou = 1 výběr z bankomatu KB debetní kartou zdarma; (3) trvalé příkazy, inkasa i jednorázové příkazy zdarma, pokud je jednou z pěti volitelných služeb v rámci konta zvolena služba odchozí platby, jinak odchozí platba = 5 Kč; (4) v případě, že klient zaplatí měsíčně kartou alespoň 3 tisíce korun, transakce jsou zdarma, v případě, že v bankomatu cizí banky vybere méně než tisíc korun, uhradí poplatek 18 Kč

Abyste ale dosáhli na nulové poplatky, musíte u některých bank splnit předem dané podmínky. Například u Raiffeisenbank stačí klientům splnit dvě: příchozí platby ve výši minimálně 15 tisíc korun a tři odchozí transakce (odchozí platby nebo platby kartou) měsíčně. Pokud klient tyto podmínky nesplní, zaplatí měsíčně za vedení účtu 99 korun, všechny služby už pak bude mít v rámci tohoto jednoho transparentního poplatku.

UniCredit Bank nabízí klientům bezpoplatkové U konto. "Účet je zcela zdarma bez měsíčních poplatků, s výběry z bankomatů zdarma kdykoliv a kdekoliv na světě bez omezení, s elektronicky zadávanými transakcemi taktéž zdarma. To vše pouze pod jedinou podmínkou, posílat si na účet měsíčně alespoň 12 tisíc korun," doplnil pro Právo mluvčí banky Petr Plocek.

Za vedení účtu Malý tarif dále neplatíte u Air Bank. "Vedení účtu zdarma nepodmiňujeme žádným minimálním zůstatkem nebo obratem na účtu ani jinou aktivitou. Může ho získat zdarma úplně každý bez ohledu na svůj příjem," doplnil pro Právo mluvčí banky Vladimír Komjati.

Bezpoplatkový účet si můžete sjednat i u Fio banky, Equa banky, GE Money Bank či Zuno.

U většiny bezpoplatkových účtů klienti zaplatí jen za informační SMS o pohybech na účtu. I tento poplatek se ale dá odbourat, pokud si s bankou domluvíte zasílání informací o platbách (příchozích i odchozích) prostřednictvím e-mailu, které je zdarma.

Poplatek za každou transakci

Zatímco některé banky po klientovi žádný poplatek za transakce nepožadují, jiné mu naúčtují téměř každý pohyb na účtu. Ovšem i u těchto poplatkových bank je možné zvolit účet, který klienta vyjde co nejlevněji.

"S každým klientem nastavujeme účet individuálně. Osobní účet ČS II lze stavebnicově skládat podle individuálních potřeb klienta a spolu s tím se mění jeho nastavení a ceny za využívání jednotlivých služeb," uvedl pro Právo Marek Pšeničný z České spořitelny. Modelový klient za účet zaplatí podle ceníkových cen za jednotlivé služby 152 korun měsíčně. ("V případě, že by využíval i některé z dalších našich produktů, zaplatil by měsíčně 83 korun," doplnil Pšeničný.)

ČSOB nabízí klientům dva typy běžného účtu - ČSOB konto a ČSOB Aktivní konto. "Obecně můžeme říci, že ČSOB Konto je vhodné pro klienty, kteří využívají základní bankovní služby v menším objemu. ČSOB Aktivní konto je pak vhodné pro klienty, kteří aktivně využívající účet, platí přes elektronické služby (neomezené příchozí a 10 odchozích elektronicky zadaných plateb měsíčně), vybírají z bankomatů více než dvakrát měsíčně a chtějí využívat bezkontaktní platební kartu pojištěnou proti ztrátě a krádeži. Toto konto řeší i finanční potřeby celé rodiny," upřesnila mluvčí banky Pavla Hávová.

Era (Poštovní spořitelna) by klientovi kromě Era Osobního účtu nabídla i Era Online účet. "Pokud má klient průměrný měsíční zůstatek na účtu alespoň 15 tisíc korun, vyplatí se mu Era online účet, protože v tomto případě bude mít vedení účtu zdarma, navíc nebude nic platit ani za výběry hotovosti z bankomatů ČSOB/Ery, ani za tuzemské platební příkazy zadané elektronicky. Vydání a vedení bezkontaktní karty Debit MasterCard pro majitele účtu je rovněž zdarma," doplnila mluvčí Ery Martina Slavíková. Modelového klienta by účet přišel na 45 korun měsíčně.

V Komerční bance si klient může k běžnému účtu sjednat i koncept Moje Odměny. Banka nastavila několik pravidel (například příchozí platba na účet, sjednané spořicí produkty u dceřiných společností apod.). Při splnění těchto pravidel pak může klient získat zpět až 100 procent poplatku za vedení účtu.

Ve Sberbank si mohou klienti sjednat tři typy běžných účtů (Fér konto Start, Plus či Extra), které se pochopitelně liší výší měsíčního poplatku i počtu transakcí zdarma v rámci poplatku za vedení účtu. Banka však klientům nabízí i možnost získat zpět poplatek za vedení účtu, připravila pro ně finanční benefit - tzv. dýško. "Dýško funguje tak, že klient ke kontu získá zdarma platební debetní kartu a spořicí účet. Při placení kartou mu každou částku transakce nad 200 korun dorovnáme na celou desetikorunu nahoru. Rozdíl mezi zaplacenou a zaokrouhlenou částkou pak klientovi připíšeme z prostředků banky na jeho spořicí účet, kde se mu prostředky zhodnocují," upřesnila mluvčí banky Hana Drápalová.


Barbora Buřínská, Novinky, Právo