Nové banky a jejich přírůstky

04.06.2015 08:07

Novým bankám se daří, získávají stovky tisíc nových klientů

Je to jen módní vlna, až se klienti nabaží, vrátí se zpět, říkali si bankéři tradičních bank. Čísla ukazují opak. A konkurence pomohla i zlepšit služby bank v Česku.

Novým nízkonákladovým bankám se na českém trhu daří. Dynamicky jim nejen roste počet klientů, značná část z nich se stabilizovala také hospodářsky.

Výrazem „nové“ banky označujeme všechny banky, které vstoupily na český trh po roce 2007, nabízely také českým klientům bankovní účty bez poplatků za vedení a bez dalších poplatků (za příchozí nebo odchozí platbu). Jedná se o mBank, Fio Banku, ZUNO BANK, Equa Bank a Air Bank.

Ty velké však stále dominují: velká bankovní čtyřka má dokonce přes 10 milionů klientů, zatímco nově vstoupivší banky jich mají přibližně 1,6 milionu. To je ale velký úspěch, neboť ještě v minulém roce jich bylo přibližně milion.

Lidé mají více účtů

Počet klientů v bankách však značně přesáhl počet obyvatel v ČR, je tedy jasné, že nemálo lidí má několik účtů, kdy si optimalizují své bankovní poplatky nebo si chtějí vyzkoušet nějakou z nových bank jen tak „na zkoušku“. Malé banky, stejně jako družstevní záložny, také mohly vytvářet marketingovou kampaň díky Fondu pojištění vkladů, kdy mohly poukazovat, že veškeré vklady jsou pojištěné do výše 100 000 eur, na výběru „stabilní“ banky tedy nezáleží, veškeré ztráty uhradí FPV, v horším případě daňový poplatník.

 

Jak se počet klientů a ziskovost vyvíjely? Podívejte se v následují tabulce: 

Banka Počet klientů v 1. čtvrtletí 2015 Meziroční změna počtu klientů Zisk v roce 2014 v Kč
Česká spořitelna 5 035 000  –4 % 15,07 mld.
ČSOB 2 908 000  –1 % 13,6 mld.
Komerční banka 1 626 000  +1,8 % 13,0 mld
GE Money Bank 1 030 000* nezveřejněné informace 4,3 mld.
mBank 516 000  +9,9 % 240 mil.
Raiffeisenbank cca. 500 000 nezveřejněné informace 2,05 mld.
Fio banka 460 000  + 33 % 81 mil.
Air Bank 343 000   +42 % 312,7 mil.
UniCredit Bank 325 000** +7,6 % 4,9 mld.***
Equa bank 125 000    +50 % – 359 mil.
Sberbank 76 000    +28,8 % 383 mil.
J&T Banka 45 000    nezveřejněné informace 1,342 mld.
Expobank 30 000 nezveřejněné informace 590,8 mil.
 

*** – Informace také za UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

Zdroj: Stránky bank, veřejné informaci o hospodářském výsledku

Vlastníci začínají pomalu sklízet

I přes rozsáhlé investice se však novým bankám většinou hospodářsky daří a majitelé těchto bank tak začínají pomalu „sklízet šťavnaté ovoce“. Například internetové bance mBank stoupl zisk v roce 2014 o 80 milionů Kč na 240 milionů. V roce 2014 se nám na zdejším trhu dařilo zejména v produktech s vysokou marží. Například spotřební úvěry meziročně vyskočily o 50 procent a jejich růst byl nejdynamičtější za poslední tři roky, říká generální ředitel mBank pro ČR Pawel Kucharski.

Dařilo se také Air Bank, která vygenerovala zisk jak díky úvěrům, tak kvůli úrokovému poklesu na dluhopisech, zisk této banky dosáhl 312,7 milionů korun, v roce 2013 přitom měla 300 milionovou ztrátu. Air Bank také začala generovat zisk o rok dříve, než se původně předpokládalo. Celkové náklady na banku na „zelené louce“ podle ředitele Ericha Čomora dosáhly 4,2 miliardy Kč, nejdražší jsou pochopitelně IT systémy.

Fio Banka byla na českém trhu zisková vždy (měla značný počet klientů už jako záložna), bankovní licenci získala v roce 2010 a od té doby dochází k růstu ziskovosti. Zatímco v roce 2013 dosahoval zisk 44 milionů, v minulém roce došlo téměř k zdvojnásobení na 81 milionů korun.

Equa bank byla i v roce 2014 ztrátová, snížila však ztrátu o 9 % na 359 milionů Kč. Banka však mohutně v minulém roce investovala a v tomto roce stále investuje, především do nových poboček v obchodních centrech. Banka je tak stále ve fázi expanze. V minulém roce ale například zrušila veškeré podmínky, které byly nutné splnit pro bezplatné vedení bankovního účtu.

Snižovat ztrátu se dařilo také Zuno Bank, kterou vlastní Raiffeisenbank. Byla však ze všech jmenovaných bank nejvyšší a dosáhla přibližně 19 milionů eur (přes 500 milionů Kč). Banka za dobu svého fungování vygenerovala kumulovanou ztrátu 4 miliardy korun, nikdy se do zisku nedostala. Nyní je banka na prodej, spekulovalo se, že zájem o banku má Cetelem, v současné době má o banku údajně zájem ruský oligarcha Michaila Fridmana se svou Alfa Bank, která údajně nabídla za Zuno nejvíce.

O žádnou módní vlnu se nejedná, ale o konkurenci, kterou je třeba brát vážně

Lepšící se hospodářské ukazatele, stejně jako dynamický růst počtů klientů, ukazuje, že nové banky, které nabízejí účty bez poplatků za vedení (a dalších nesmyslných poplatků), nejsou žádnou módní vlnou, ale stabilně rostoucím segmentem, který bude starým bankám postupně ukusovat klienty.

Ukazují to například údaje o počtu klientů největší České spořitelny nebo ČSOB. Staré banky jsou tak pochopitelně donucené konkurencí, aby své produkty inovovaly a nabídly svým zákazníkům takové účty, které skutečně požadují -  především bez poplatků za vedení účtu. Je proto zajímavé, že některé banky svou poplatkovou politiku otočily ze dne na den o 180 stupňů.
V některých případech vám může bankovní účet či nějaký jiný produkt (například kreditní karta) dokonce vydělávat peníze. Na protiútok „klasických“ bank se podíváme v dalším článku našeho seriálu.

Chcete změnit banku?

  • Při přechodu můžete využít takzvaný „kodex mobility“, kdy většinu potřebného papírování za vás vyřídí nová banka, která vám také nastaví trvalé příkazy, inkasa nebo například SIPO.
  • Pokud kodex mobility využívat nebudete, pak si účet můžete vyzkoušet jen tak „nanečisto“. Některé internetové bankovnictví totiž může být pro vás specifické a může či nemusí vám vyhovovat. Pokud pak budete chtít přejít zcela na účet u nové banky, pak si nezapomeňte udělat přehled všech plateb (inkasa, trvalé platby), které poté nastavte na novém účtu

zdroj: www.mesec.cz